Główny Urząd Statystyczny/TransGUS

Ozdobna grafika na pasku tytułowym po prawej (wykresy)

Dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych

LUTY-MARZEC 2025

Cel pozyskiwania przez GUS danych od dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych

Dane przekazywane przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych telefonicznych są pozyskiwane na potrzeby badania 1.80.02 System Jednostek do Badań Społecznych – operaty i będą służyły do tworzenia operatów statystycznych wykorzystywanych w badaniach społecznych, w tym w badaniach dotyczących ludności i procesów demograficznych. Pozyskanie danych o abonentach jest istotne z uwagi na możliwość zebrania danych metodą wywiadu telefonicznego.

Podstawa prawna pozyskiwania danych od dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych

Art. 18 i 18a ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2747, Dz. U. z 2025 r. poz. 50 z późn. zm.) - część II. Informacje o przekazywanych danych lp. 50.1 Zestawy danych z systemów informacyjnych dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych - zestaw danych DPDUT RA 01 (z uwzględnieniem zapisów z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 (Dz. U. z 2025 r. poz. 50).

Zakres danych przekazywanych do GUS przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych

  1. Numer PESEL abonenta, jeżeli go posiada.
  2. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) – w przypadku abonenta prowadzącego działalność gospodarczą, jeżeli jest dostępny.
  3. Numer telefonu.
  4. Zapis „Numer telefonu” z punktu 3 wynika z ustaleń z Ministerstwem Cyfryzacji w ramach procedowania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024. „Numer telefonu” należy interpretować, jako:

    • Przydzielony numer abonenta z planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telekomunikacyjnych związany ze świadczoną usługą połączeń głosowych (numer abonencki) oraz.
    • Numer telefonu kontaktowego, jeżeli jest dostępny.

    W sytuacji, gdy firma:

    • nie prowadzi działalności w zakresie telefonii komórkowej ani stacjonarnej skierowanej do osób fizycznych,
    • nie obsługuje klientów w zakresie telefonii komórkowej ani stacjonarnej skierowanej do osób fizycznych,
    • obsługuje klientów w zakresie telefonii tylko komórkowej lub tylko stacjonarnej, lub komórkowej i stacjonarnej, ale skierowanej do osób prawnych
    • prowadzi działalność w zakresie telefonii tylko komórkowej lub tylko stacjonarnej, lub komórkowej i stacjonarnej, ale skierowanej do osób prawnych,
    • prowadzi działalność w zakresie telefonii tylko komórkowej lub tylko stacjonarnej, lub komórkowej i stacjonarnej, ale tylko w technologii VoIP (telefonia internetowa),
    • obsługuje klientów w zakresie telefonii tylko komórkowej lub tylko stacjonarnej, lub komórkowej i stacjonarnej, ale tylko w technologii VoIP (telefonia internetowa),
    • nie przetwarza danych dotyczących numeru telefonu abonenta lub numeru PESEL i NIP,
    to uprzejmie informujemy, że nie ma konieczności przekazywania danych lub oświadczenia w tej sprawie za pośrednictwem platformy TransGUS. Przekazanie informacji o występowaniu jednej z powyższych sytuacji na operatorzy@stat.gov.pl będzie wystarczające do zwolnienia z obowiązku.

    Instrukcja postępowania: plik PDF Termin przekazania danych: do 31.03.2025 r. Dane według stanu w dniu: 31.12.2024 r.
    Wyślij dane

    W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt mailowy: operatorzy@stat.gov.pl

    Formaty przekazywania danych: xml (w załączeniu schemat XSD), csv, txt, xlsx

    Przykładowy plik

    Przykłady uzupełnienia rekordów

    Wyciąg z pbssp 2024 - DPDUT RA 01

    Przeglądarka TERYT